Skip to content
  • Free delivery* and returns
  • Ordered before 23:59, delivered within 1-2 business days
  • 30 days consideration period
  1. Home
  2. Blog
  3. Interview Tjarda (Visual Merchandiser & Account manager)

21 August 24

Interview Tjarda (Visual Merchandiser & Account manager)

 

Vertel eens wat meer over jezelf?
Ik ben Tjarda Scholtens, 40 jaar oud en moeder van drie kinderen. Ik ben gescheiden en woon nu samen met mijn vriend en zijn kinderen, dus samen hebben we een samengesteld gezin van zes kinderen. Bij ons thuis is het altijd druk en er valt altijd wel iets te beleven!

Hoe lang werk je al bij Jollein?
Deze zomer werk ik al vier jaar bij Jollein als visual merchandiser en accountmanager.

Hoe zou jij Jollein omschrijven?
Jollein voelt als een grote familie. De communicatie is open en alle ideeën zijn welkom — en worden ook echt opgepakt. We werken met elkaar samen om tot het beste eindresultaat te komen. Het is een jong en fijn bedrijf om voor te werken.

Hoe begin je met het ontwerpen van de inrichting van een nieuwe winkel? Wat is de eerste stap?
Eerst maak ik een plan van wat ik wil verkopen en hoeveel ruimte ik daarvoor heb. Ik kijk hoeveel vierkante meter de winkel heeft en hoe ik die per product wil gebruiken. De grootste fout is vaak dat men te veel producten op te kleine oppervlakte probeert te presenteren, waardoor het onoverzichtelijk wordt. Het helpt om een schaaltekening van de winkel te maken zodat je goed kunt bepalen waar je welke producten neerzet.

Wat zijn de belangrijkste elementen die je altijd in gedachten houdt bij het inrichten van een winkel?
Rust en overzicht zijn essentieel. Je wilt veel verschillende producten laten zien, maar het moet voor de klant overzichtelijk blijven. Je hoeft ook niet alle producten die een klant vraagt in de winkel te hebben; dat is vaak niet haalbaar. Ga uit van waar jij zelf blij van wordt als je een winkel binnenloopt.

Hoe zorg je ervoor dat de winkelinrichting zowel functioneel als visueel aantrekkelijk is?
Dat is altijd een uitdaging. Je wilt zoveel mogelijk producten kwijt, maar de inrichting moet rustig blijven omdat de producten vaak al druk genoeg zijn. Functioneel betekent dat de winkel er het hele jaar door netjes en verzorgd uitziet, of het nu vol staat met producten of juist wat leger is. De juiste inrichting maak je met jaren ervaring.

Heb je een favoriet project waaraan je hebt gewerkt? Kun je ons er iets meer over vertellen?
Mijn favoriete project is het ontwerpen van de nieuwe Jollein meubels, het shop-in-shop systeem dat we nu gebruiken. Deze meubels worden ingezet bij klanten om Jollein zo optimaal mogelijk te presenteren. Dankzij mijn jarenlange ervaring heb ik deze meubels kunnen ontwerpen en het is mooi om te zien dat een goede presentatie ook de omzet verhoogt.

Hoe werk je samen met winkeleigenaren om hun visie en merkidentiteit te weerspiegelen in de winkelinrichting?
Eerst loop ik zelf een rondje door de winkel om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Daarna ga ik met de klant in gesprek over hun ideeën en wat ze willen presenteren. Ik maak een schets van de winkelinrichting. Voor Jollein hebben we een vast shop-in-shop systeem dat we willen gebruiken; hoe de klant andere merken presenteert is aan hen. Ik geef advies en verwerk dit in de schets, maar het is natuurlijk niet mijn winkel.

Hoe blijf je geïnspireerd en waar haal je je ideeën vandaan voor nieuwe winkelinrichtingen?
Ik loop veel winkels binnen om te zien hoe ze zijn ingericht. Social media bekijk ik op een andere manier dan de meeste mensen. Ook haal ik veel inspiratie uit de natuur en het buiten zijn.

Wat is jouw ultieme tip die je meegeeft aan winkeliers voor hun inrichting?
“Alles wat aandacht krijgt, dat groeit!”


@jolleinofficial

We love seeing your little one wearing Jollein. Tag us or share a photo!